W ramach projektu będzie możliwe przekształcanie różnego rodzaju treści kulturowych (m.in. 2D, 3D, wideo, teksty, mapy) w scenariusze rozszerzonej rzeczywistości, a następnie ich udostępnianie we Wspólnej Europejskiej Przestrzeni Danych dla Dziedzictwa Kulturowego. Zostanie dostarczone 5 narzędzi cyfrowych typu open source, które obejmują usługi online i aplikacje mobilne wspierające innowacyjne ponowne wykorzystanie i eksploatację kulturowych zasobów 3D w różnorodnych środowiskach i instytucjach.
Projekt EUreka3D-XR będzie też jednocześnie promować ponowne wykorzystanie zdigitalizowanego dziedzictwa kulturowego w wielu dziedzinach i obszarach badawczych, m.in. tych związanych z edukacją czy turystyką.
Szczegółowe założenia projektu:
- opracowanie pakietu wytycznych i zaleceń opartych na wynikach badania VIGIE 2020/654 w zakresie tworzenia wysokiej jakości treści 3D;
- wykorzystanie centrum danych EUreka3D w zakresie zasobów obliczeniowych i pamięci masowej oraz rozszerzenie szeregu narzędzi i usług do przetwarzania treści kulturowych, głównie w formatach 3D, w celu tworzenia nowych zbiorów danych XR;
- wykorzystanie programu seminariów, warsztatów i demonstracji zainicjowanych w projekcie EUreka3D oraz jego wzbogacenie o nowe elementy skoncentrowane na tworzeniu zasobów XR.
Projekt jest realizowany przez konsorcjum w składzie:
- International Consortium For Photographic Heritage, PHOTOCONSORTIUM Włochy (Koordynator);
- Cyprus University Of Technology (CUT), Cypr;
- Centre for Image Research and Diffusion (CRDI), Hiszpania;
- Bibracte, Francja;
- National Technical University of Athens (NTUA), Grecja;
- Europeana Foundation, Holandia;
- EGI Foundation, Holandia;
- Politechnika Wrocławska, Wrocławskie Centrum Sieciowo-Superkomputerowe (WCSS), Polska;
- Imec, Belgia;
- Software Engineering Italia (SE.IT), Włochy;
- Meemoo, Belgia;
- MIRALab, Szwajcaria.